Simpelweg gelukkig zijn - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marlinde Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Simpelweg gelukkig zijn - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marlinde Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Simpelweg gelukkig zijn

Blijf op de hoogte en volg Marlinde

16 Oktober 2012 | Kenia, Ukunda

Inmiddels ben ik al meer dan 3 weken in Kenia, wat gaat de tijd toch snel als je het ontzettend naar je zin hebt!! En dan is het naar me zin heb is eigenlijk nog een understatement!! Ik ben ontzettend aan het genieten!! Elke dag, elk uur, elke minuut!! De afgelopen 2 weken heb ik veel meer van Kenia gezien en wat is het mooi, betoverend en overal verschillend!

Maar helaas heb ik ook een mindere kant van Kenia leren kennen, Marloes is namelijk beroofd!! Wat een leuk dagje had moeten worden bij Auntie Manadjuma is toch wel geëindigd in een naar moment!! Auntie Manadjuma zou voor Marloes en Trees kleren maken en samen stof kopen maar daarvoor waren we uitgenodigd voor een heerlijke typische afrikaanse lunch bij haar thuis in Ukunda. Na heerlijk gegeten te hebben en we nog geen 15 meter bij haar huis vandaan waren liepen er 2 kerels voorbij en voordat we er erg in hadden hebben zij Marloes haar tas van de schouder gesneden en zijn ze weggerend!! Het ging allemaal zo snel, en ik had pas echt door wat er gebeurd was toen Marloes als een gek begon te vloeken en achter de kerels aanrende!! Ik weer snel achter Marloes aan maar na een paar meter had ik al door dat ik niet zo goed wist wat ik nou moest doen! Volgens Trees liep ik rond als een kip zonder kop, en ik MOEST van haar bij haar komen staan!! Marloes was niet meer te zien maar gelukkig waren veel andere menen achter haar aan gegaan om haar te helpen en de berovers te proberen te pakken!! En daar sta je dan, te trillen op je benen, rugzak stevig vast hebben en voor het eerst echt bang zijn!! Hoe kon dit zo snel gebeuren, als Marloes maar heelhuids terug komt!! Wat waren we blij toen ze weer terug kwam, heelhuids!! Maar zonder tas!! 2 telefoons, haar camera en wat geld is verdwenen! En de spullen zijn nog steeds verdwenen!! Aangifte is gedaan voor de verzekering maar voor Marloes toch wel een erg vervelend begin van haar vakantie/reis door Afrika.. Ik ben blij dat we er bij waren en haar nog enigszins hebben kunnen helpen!! Maar ik weet nu wel zeker dat ik hier wel echt voorzichtig moet zijn!!

Maar gelukkig heb ik voor de rest alleen maar mooie, bijzondere, geweldige momenten!! Om te beginnen met een weekendje back to basic (douchen met een emmer water en buiten naar het toilet = gat in de grond) in Taita Hills met Marloes, op bezoek bij familie van een vriend ( Andrew) van Marloes.. De heenweg was iets minder leuk want die duurde bijna 11 uur, en dat voor een afstand van ongeveer 330km  De busjes waren echt een drama en dat samen met de slechte wegen maakte de reis niet echt geweldig!! Elke hobbel in de weg hebben we gevoeld. Af en toe een halve meter opverend omdat een gat niet ontweken kon worden!! Maar het hartelijke ontvangst deed de lange reis al snel vergeten!! Er was al gekookt dus we konden gelijk aanschuiven, nadat we extra kleren hadden aangetrokken want het was daar best fris! Na het eten gelijk op bed gegaan want je kon ons beide opvegen. De oom en tante van Andrew wonen iets groter dan de moeder van Andrew dus Marloes en ik hadden samen een eigen kamer!! Als een blok in slaap gevallen om de volgende ochtend rond 5 uur gewekt te worden door de haan die in de kamer naast de onze rond liep!! Is weer eens wat anders ;)

Zaterdag wilden we naar de grotten in de buurt gaan, waar schedels liggen. Vroeger was dit een offerplaats. Na een flinke wandeling door de heuvels/bergen kwamen we aan bij de plek waar een gids voor ons zou zijn. Die gids bleek alleen een jongeman te zijn die wat geld wilde verdienen. De stamhoofden die eigenlijk diegene zijn die mensen mee de grot innemen waren niet in de buurt. Na wat doorvragen bleek dat zij toch echt de enige zijn die dit mogen doen. Dit om te reinigen ter voorkoming van slechte geesten. De keuze om niet de grot in te gaan was dan ook snel gemaakt uit respect voor de mensen en de geesten. Na een flinke wandeling terug (wat echt best pittig was) in de zon die inmiddels goed zijn werk deed, was de lunch voor ons bereid. Na de lunch was het relaxen, ook voor de familie die normaal altijd wel met iets bezig zijn. Hangend in het gras met een supermooi uitzicht hebben we zitten kletsen met elkaar. de cultuurverschillen zijn soms groot maar het is mooi om te zien hoe we dat van elkaar accepteren en respecteren. Er over kunnen praten en uiteindelijk zien dat we in wezen als mens niet zo veel verschillen en hetzelfde zijn. Na het uitrusten werd er begonnen met de voorbereiding voor het diner. Ter ere van ons bezoek hebben ze een kip geslacht, oftewel de kop afgehakt. Bij dit moment ben ik dan maar even een blokje om gaan lopen. Een mooi gebaar maar had niet gehoeven;) Vervolgens was het tijd voor een uitstapje naar de plaatselijke kroeg. Zoals overal in het dorp werden we ook hier aangestaard, ze zien hier maar heel weinig blanken maar ondanks al het staren voelden we ons heel erg welkom. Toen ik het fototoestel boven toverde was het ijs met de lokale bevolking dadelijk gebroken. Binnen no time dikke vrienden met iedereen in de kroeg en genoten van weer een heerlijk biertje. Toen was het tijd voor het diner, de kip. Na het diner weer gelijk gaan slapen want de volgende dag op tijd vertrekken voor de terugreis naar diani. Deze reis duurde gelukkig maar 8u. Alles samen zo ontzettend genoten van dit weekend, de bergen, de mensen, de sfeer en de gastvrijheid.

Maandagmorgen was het eindelijk zover, de safari samen met Trees! Om half 5 in de ochtend werden we al opgehaald (ja we waren wel wat te laat) en weer 7u in de “auto” gezeten. Gelukkig dit keer wel wat meer comfortabel. Een leuke chauffeur/gids en leuke reisgezellen. Eenmaal binnen in het park liet de eerste olifant niet snel op zich wachten maar het was maar een eerste kleine rondje op weg naar de lunchlocatie. Wat fijn om weer eens iets niet Afrikaans te eten! Patat en heel veel toetjes! Vervolgens door voor de eerste echte game drive. Het één na het andere wilde, exotische dier gespot. Olifanten, leeuwen, giraffen, zebra’s en veel antilope-achtige beesten. Wat een wereldje! De één nog dichter bij dan de ander. Na die eerste rit ging het richting hotel, wauw! Olifanten als onderbuur en wat maken die nachtlawaai In het hotel even kunnen opfrissen en door voor de volgende gamedrive met als hoogtepunt de ondergaande zon in afrika… we mochten uit de auto stappen boven op een heuvel met de buffels die ons in de gaten hielden. De afrikaanse vlakte, de dieren, de ondergaande zon… simpelweg gelukkig zijn! Vervolgens terug naar het hotel voor een heerlijke, lange, warme douche, EINDELIJK! Het eten was ook weer ontzettend fijn en weeral toetjes toetjes toetjes. Bedtijd kwam niet veel later want iedereen was kapot, slaaptijd daarentegen, liet wel wat op zich wachten want olifanten maken echt veel kabaal. Ik waande me steeds weer in jurassic parc, was niet bevorderend voor de nachtrust. Misschien had al dat lekkere eten & al dat reizen ook wel wat mijn darmen in een knoop gelegd, resultaat, geen goede nachtrust zoals gehoopt  Het ontbijt de volgende ochtend maakte dan wel weer veel goed, broodje kaas! En veel kaas! Oh wat mis ik dat. Na het ontbijt was het helaas al tijd voor de laatste game drive maar dit was dan wel gelijk één van de meest spectaculaire. Als je geluk hebt kan je een luipaard spotten in tsavo en wij hadden het geluk een baby luipaard te mogen zien, spelend met een kleine boom, bijzonder mooi! Onverwacht iets verderop een lelijke hyena, mijn favoriet, echt een gedrocht maar zo grappig Ook de vogels waren heel mooi en verschillende kleine diertjes waarvan ik de naam niet meer herinnering. Pumba daarentegen is onvergetelijk! Alles wat wouden en konden zien hebben we gezien en het gevoel na deze safari was ondanks de darmproblemen geweldig! Wat een ervaring…

Eenmaal terug in kebene, eindelijk tijd voor wat rust en even geen gereis. Maar toen begon het te regenen, dagen aan één stuk door! Het heeft ook wel iets maar we verkiezen toch de zon en zijn ook blij dat deze terug is.
Vandaag stond een dagje wasini island op de planning. Wederom een hele belevenis. Na ongeveer 1.5u rijden op de boot gestapt richting open zee en het koraalrif in de hoop ook dolfijnen te spotten. Het duurde niet lang of ze waren daar al, een groepje van een 10-tal dolfijnen. Bijzonder om deze dieren in het wild te zien. Na genoten te hebben van dit moment was het tijd voor het snorkelen, nogmaals dank aan vaders voor de mooie camera want deze ging mee het water in. Na een paar foto’s gemaakt te hebben van het rif zag ik ineens een vin boven water, vlakbij! Voor ik het goed en wel in de gaten had zwommen er plots dolfijnen onder en naast me door (zie foto’s   ) Hierna kon eigenlijk het hele rif me gestolen worden, dolfijnen overtreffen is niet mogelijk maar toch heb ik ook genoten van nemo, dora en nog vele andere vriendjes van hen. Na het snorkelen even richting een klein eilandje gevaren waar we konden genieten van het spierwitte strand. Vervolgens was het tijd voor de sea food lunch oftewel vis en kings crab. Ohja pittig detail, de medetoeristen waren duitsers, maar dan ook typische k*tduitsers, ze zijn nogmaals gezakt in mijn achting.

Ondertussen zit ik hier aan m’n logde, omringd door zzzzzzzzz (muggen)!! Maar toch, als ik dit zo typ en bedenk wat ik de afgelopen twee weken heb meegemaakt neem ik die muggen voor lief.

Aankomend weekend begint de volgende trip, namelijk naar Tanzania/pemba island, het zusje van zanzibar. Samen met Marloes en Lianne (nog een vrijwilligster van een schooltje in de buurt). Ik ben benieuwd wat deze trip me voor moois gaat brengen.

En natuurlijk niet te vergeten dat ik elke dag ontzettend geniet van al die lieve kindjes in kebene! Die ervoor zorgen dat ik elke ochtend met veel plezier om half 6 uit m’n bed stap.
Al met al kan ik echt zeggen dat ik hier simpelweg erg gelukkig ben.


Liefs Marlinde!

  • 16 Oktober 2012 - 20:02

    Erica Koornsta:

    Mooi verhaal lieverd! Wat een belevenissen allemaal. Je mooie kaart is aangekomen, zonsondergang ik Kenia. Onze kaart komt retour. Hier is alles ok!!! Harke en ik gaan volgende week met de camper op vakantie. Tjad blijft thuis. Fardau komt ook een paar dagen thuis (met Mattijs?) om op bTjad te passen....!? Hey lieve schat, veel,plezier aldaar xxxxxxxxxx mama

  • 16 Oktober 2012 - 20:02

    Erica Koornsta:

    Mooi verhaal lieverd! Wat een belevenissen allemaal. Je mooie kaart is aangekomen, zonsondergang ik Kenia. Onze kaart komt retour. Hier is alles ok!!! Harke en ik gaan volgende week met de camper op vakantie. Tjad blijft thuis. Fardau komt ook een paar dagen thuis (met Mattijs?) om op bTjad te passen....!? Hey lieve schat, veel,plezier aldaar xxxxxxxxxx mama

  • 16 Oktober 2012 - 20:02

    Erica Koornsta:

    Mooi verhaal lieverd! Wat een belevenissen allemaal. Je mooie kaart is aangekomen, zonsondergang ik Kenia. Onze kaart komt retour. Hier is alles ok!!! Harke en ik gaan volgende week met de camper op vakantie. Tjad blijft thuis. Fardau komt ook een paar dagen thuis (met Mattijs?) om op bTjad te passen....!? Hey lieve schat, veel,plezier aldaar xxxxxxxxxx mama

  • 16 Oktober 2012 - 20:02

    Erica Koornsta:

    Mooi verhaal lieverd! Wat een belevenissen allemaal. Je mooie kaart is aangekomen, zonsondergang ik Kenia. Onze kaart komt retour. Hier is alles ok!!! Harke en ik gaan volgende week met de camper op vakantie. Tjad blijft thuis. Fardau komt ook een paar dagen thuis (met Mattijs?) om op bTjad te passen....!? Hey lieve schat, veel,plezier aldaar xxxxxxxxxx mama

  • 16 Oktober 2012 - 20:04

    Cor:

    Hey tijger,

    Wederom een mooi verhaal. En nogmaals bedankt voor de kaart.... :-)
    De camera heeft zijn dienst dus bewezen. Leuke foto's en prachtig die dolfijnen nu in hun natuurlijke omgeving. Regen...? Dat is niet de bedoeling.... Gelukkig regent het hier zelden......grrrrrrrr. Dus jij hebt ook iets met Duitsers..? Hier is de rust wedergekeerd met de Duitse studenten, wel aangifte gedaan.
    Nou, veel plezier straks op Pemba en ik kijk uit naar je volgende blog! X, je vader.

  • 16 Oktober 2012 - 20:08

    Riekje Korf:

    Hoi Marlinde,
    Net je eindverslag gelezen. Meid, wat een geweldige tijd heb jij daar! Fijn om te zien, dat je het zo naar je zin hebt. Watat boffen, dat je zoveel verschillende dieren hebt gezien . Zo is het er vast nog wel een tijdje uit te houden. Nog een fijne tijd. Groetjes, Riekje

  • 16 Oktober 2012 - 22:29

    Anne Van Der Wal:

    Hoi Marlinde,
    Heerlijk te lezen wat je allemaal meemaakt, al had die beroving inderdaad achterwege mogen blijven. Veel is herkenbaar, al hebben wij de luipaarden nooit gezien! (zijn er ook niet zo veel in zuidelijk Afrika) Volgende keer toch kijken hoor, hoe ze die kop van een kip eraf snijden voor je hem opeet. Valt reuze mee, is zo gepiept en amper bloed. Hoor dat er zat muggen zijn, heb je nog wat aan je klamboe? en je schoenen? Op de foto's zie ik alleen maar slippers ;-)
    Ben ook benieuwd over de dagen met je kinderen. Wat doen jullie allemaal? Veel plezier nog! x Anne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlinde

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1515
Totaal aantal bezoekers 9643

Voorgaande reizen:

23 September 2012 - 03 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: